Twee olifanten, twee leeuwen, twee ijsberen, veel kinderen en een hippo-poot..

 De kinderen op school hebben veel leerlessen. Spelen onder schooltijd zit er niet echt in. De hele schoolochtend rekenen ze, schrijven ze, hebben ze taalles, science en sociale vaardigheden. Ook de kinderen van 3, 4 en 5 jaar. En het is niet altijd gemakkelijk om geconcentreerd te blijven steeds. Dat snappen schoolkinderen in Nederland maar al te goed. Toch?

DSC01968     DSC01958    DSC01957

Gisteren zijn we begonnen met het uitdelen van speelgoed aan de kinderen. Meteen toen ze binnen kwamen. Elk kind een speeltje. Veel hebben ze niet dus elk kind een knuffeltje, een plastic diertje, een kapot autootje of een vliegtuigje. En we hebben drie (slappe) ballen. Maar de kinderen hier zijn heel blij met heel erg weinig. Dat is echt anders dan bij ons. Ze vonden het allemaal hartstikke leuk. De juffen zagen ook dat de kinderen het leuk vonden. En ze zagen ook dat ze met elkaar een beetje gingen samen spelen. De juffen werden heel enthousiast. We hebben ze uitgelegd dat Gabor en ik op een school zitten waar we de dag beginnen met een kwartiertje spelletjes spelen (sorry voor iedereen op school die nu denkt ??. Dit is helaas alleen in de plusklassen. Maar wie weet als alle juffen en meesters dit lezen…). We spelen dan een spelletje in kleine groepjes of alleen. En als iedereen er is en het kwartiertje is voorbij, dan gaan we aan de slag. Maar spelletjes kunnen ook een leuke energizer zijn. De headteacher wilde dit vaker gaan doen toen ze zag hoe goed het ging.

Vandaag hebben we er opnieuw met elkaar over gesproken. Toen hebben we onze eerste spelletjes uit de grote koffers van Nederland meegenomen: een paar memory-spelletjes, mikado en domino. Die heb ik uitgelegd aan de juffen. Ze vonden het hartstikke leuk en hadden veel plezier. De enige twee tafeltjes die de school rijk is, werden naar de grootste (!) ruimte geschoven. Alle kinderen moesten naar de baby-class en er werden 2 groepjes uitgehaald. Die mochten memory en domino mee doen: zoek twee olifanten, twee leeuwen, twee ijsberen (wat zijn dat nu weer?) of twee dassen (??).  Natuurlijk kenden ze de spelletjes nog niet. Maar na een paar keer ging het al stuk beter. Ik heb ook een groepje begeleidt. Niet altijd gemakkelijk want soms snappen ze het Engels niet en ik spreek hun taal niet. Als het met gebaren en voorbeelden niet lukt dan moet ik de juf erbij halen. Zij vertelt het dan in de eigen taal. En later liet ik een ouder kind dat spelletje al gespeeld had, het uitleggen aan de andere kinderen. Ze hadden echt heel veel plezier. De rest van de groep zat netjes te wachten tot zij aan de beurt waren. Met meer dan 30 kinderen in dat kleine hokje weten jullie nog wel? Kom daar bij ons maar eens om.

DSC01970 DSC01969 DSC01952En zo leerden de kinderen vandaag spelenderwijs om goed op te letten, zich te concentreren, samen te spelen, geheugen te trainen i.p.v. uit het hoofd op te dreunen en ondertussen leerden ze ook woordjes van dieren en zo en hadden ze heel veel plezier. En de juffen.. die hadden minstens net zo veel lol. Ook nu vonden de kinderen het leuk als de juffen meededen. Net als bij de gymles.

We hebben daarna nog even met de juffen erover gesproken en het idee geopperd om volgende keer gewoon door te gaan met de lessen en 1 of 2 kleine groepjes apart te nemen voor een spelletje. Dan hoeft de rest niet steeds te wachten. Dat vonden ze een nog beter idee. Ze zeiden dat ze veel tips van mij krijgen en dat ze dat hartstikke fijn vinden.

En die hippo-poot.. wat moet die hier? Nou, ik heb al eens verteld over de garden die er achter de school ligt. De groententuin. Met een paar kinderen uit het dorp ben ik daar naar toe gegaan. Ik wilde zien of het nog overstroomd was door de rivier en… of ik misschien een krokodil zag. Die was niet te zien (gelukkig toch maar) maar de kinderen brachten me wel naar een hele grote, diepe afdruk van een hippo-poot. Waw wat een ding. Ik heb er foto’s van gemaakt. Die zie je hier ook.

DSC01984 DSC01977 DSC01973

 

Reacties (2)

  • Tom KistersNo Gravatar

    12 maart 20148:46 pm

    Heel mooi om dit te zien Xavier. Dat je met die kinderen spelletjes speelt en dat de kinderen hier ook zoveel lol mee beleven! Hartstikke leuk. Ik hoop dat de juffen dit zeker toepassen dat de kinderen even afleiding hebben van zo’n memory spelletje. Nogmaals veel succes daar! Groetjes Tom en groep 8

  • Jan van SoestNo Gravatar

    13 maart 20148:45 pm

    Heel goed gedaan xavier. Nu wij nog!!

Doneren Sponsorloop Vierdaagse 2024 door Thuy

Sponsor Thuy Nguyen

TEDx Venlo | Building Schools in Zambia

During his TED-talk, Xavier speaks of his efforts, and hopes to inspire the audience to start their own initiatives.

TED-talk Xavier Friesen

Mijn Sponsors

Wilde Ganzen

Elke gedoneerde euro ten behoeve van een samenwerkingsproject tussen Bouwstenen voor Zambia en Wilde Ganzen is € 1,50 waard! Bijvoorbeeld de bouw van de primary school, de aanschaf van leerboeken en, héél belangrijk in bestrijding Covid 19, het handwash bassin voor genoeg en schoon (drink)water. Lees meer over onze samenwerking:

Bouwstenen voor Zambia & Wilde Ganzen

Volg mij!

Events

©2013

Login