New job for one day: masterclasses op Dendron College in Horst. A Special Day in, Dutch, Classroom: Teaching About Global Citizenship and Children’s Rights

Gastdocent Wereldburgerschap & Kinderrechten; een bijzondere dag met VWO-klassen op het Dendron College

Vorige week dinsdag stond ik voor de klas op Dendron College in Horst. Voor één dag gastdocent, verzorgde ik, op uitnodiging van deze middelbare school en op uitnodiging van het Mondiaal Platform Horst aan de Maas en het Mondiaal Platform Venray twee masterclasses over wereldburgerschap en kinderrechten aan 2 VWO-6 klassen.

Maar de leerlingen kregen meer dan een theoretische les. Al bij binnenkomst: te weinig stoelen voor iedereen. De vroege vogels zaten, de laatkomers stonden. Verwarring alom—tot ze beseften dat dit dagelijkse realiteit is voor veel scholieren in Zambia. Een klaslokaal met 20-25 leerlingen?  En allemaal een eigen tafel, een eigen stoel en een eigen boekenset? Een luxe (maar gelukkig nu ook realiteit op de Linda Blind Farm School/Xavier Community School).

       

Het werd nog concreter toen de leerlingen zich in een nagebootste klas van 4×4 meter moesten persen. Geen ruimte, weinig lucht, dringen en duwen en de vraag: hoe maak je hier een proefwerk? Dit is hoe leerlingen in veel landen wereldwijd naar school gaan—als ze al kunnen gaan. Klassen met 60-70 leerlingen zijn geen uitzondering. Tien jaar geleden was dit ook de realiteit op de Xavier Community School in Zambia: 80 kinderen, geen tafels of stoelen. Vandaag heeft iedere leerling én docent er een eigen plek.

          

Klaslokalen gevuld met soms wel 60-70 leerlingen zijn niet ongewoon. Met een beetje geluk hang je dan in de vensterbanken maar zelfs dat geluk is niet voor iedereen weggelegd. 10 jaar geleden was dat ook de situatie op de Xavier Community School: 80 (jonge) kinderen in een ruimte van 4×4 m2 en geen tafels of stoelen. Nu heeft elk kind, het zijn er al meer dan 250, en elke leraar een eigen tafel en een eigen stoel. Zij prijzen zich gelukkig.

   

Deze masterclass ging over méér dan rechten op papier. Wat betekent het recht op onderwijs echt? Wat kunnen we leren van feiten, cijfers en verhalen?
We koppelden discussies aan data, filosofische perspectieven en onderzoeksinformatie en impactvolle beelden. Eerst uitzoomen: armoede en rijkdom wereldwijd, ontwikkelingssamenwerking, rechtvaardigheid en impact. Samen nadenken over wereldburgerschap, over kinderrechten, over echt kwalitatief goed onderwijs. Daarna inzoomen: Wat is de impact van ontwikkelingshulp, welke effecten heeft het wel en welke niet? Welke hulp heeft het meeste impact en hoe wordt dat gemeten? Wat kun jij doen? Wat wil jij doen? Wat ga jij doen?

Abstract? Voor de leerlingen kregen deze begrippen en thema’s meteen een gezicht. Letterlijk en figuurlijk. Omdat we het niet alleen koppelden aan feitelijke onderzoeksresultaten en ijkten aan vier belangrijke hoofdwaarden vrijheid, gelijk(waardig)heid, democratie en tolerante,  maar ook aan de gezichten van en impact op de leerlingen op de Xavier Community School in Livingstone, Zambia.

 

Met stellingen, vragen, discussiepunten en beelden scherpten de leerlingen hun kennis en inzichten met elkaar aan. Na enige aarzeling kwam het als snel los en ontstonden levendige discussies en uitwisselingen van beelden. Telkens konden we die vervolgens koppelen aan feitelijke, onderzoeksgegevens. Om in deze interactie weer kritisch over de eigen werkelijkheid na te denken.

Weet u hoe de armoede en rijkdom over de wereldbol verdeeld is? Hoeveel we bijdragen aan ontwikkelingssamenwerking? Wat zouden we eerlijk vinden en waarom? Is ontwikkelingssamenwerking a return on investment? Wat krijgen we ervoor terug in de rijke wereld en hoe is dat te meten? En welke hulp heeft de meeste impact als je naar de impact van de gedoneerde euro per persoon kijkt? En is het wel juist om zo te kijken of zijn er meer invalshoeken om impact te beoordelen?

 

Niet alleen de harde wetenschap kwam in de lessen erbij kijken. Ook een aantal filosofen hielpen leerlingen om hun gedachten aan te scherpen. Vier hoofdwaarden vormen in dit thema Wereldburgerschap ijkpunten bij de vraagstukken die op tafel kwamen: vrijheid, gelijk(waardig)heid, democratie en tolerantie.

U kunt nu ook zelf actief meedoen: Wat denkt u? Hoeveel % van de meisjes in lage-inkomenslanden maakt de basisschool af?
Dendron-leerlingen dachten 1-25%, terwijl het echte cijfer 64% is. Steeds opnieuw bleek: de realiteit is vaak positiever dan gedacht—al blijven de doorstroom naar vervolgonderwijs en de ongelijkheden wel groot.

Er is nog veel werk te doen, maar ook reden tot optimisme.
In afgelopen 30 a 40 jaar is het aantal meisjes dat de basisschool afrondt ruim verdubbeld—stel je voor wat daarom de komende 10-15 jaar mogelijk is. Investeren in goed en toegankelijk onderwijs van pre-school tot middelbaar/beroeps- en/of hoger onderwijs, werkt echt.

De meisjes en jongens van de Xavier Community School/ Linda Blind Farm School in Zambia en hun families en communities zullen dat, na nu 11 jaar echt onderwijs op een echte school, uit volle overtuiging beamen.

A Special Day in, Dutch, Classroom: Teaching About Global Citizenship and Children’s Rights

This past Tuesday, I had an exciting new job—teaching for a day at Dendron College in Horst. Invited to deliver two masterclasses on Global Citizenship, with a special focus on children’s rights, I was invited, on behalf of the Mondiaal Platform Horst aan de Maas and Mondiaal Platform Venray, to engage two senior VWO-6 classes in an interactive learning experience.

But the students were in for a few surprises. As they entered the classroom, confusion set in—there weren’t enough seats for everyone. Those who arrived early were lucky enough to find a chair, while the latecomers? They had no choice but to stand. Disoriented and unsettled, they quickly realized what their peers in Zambia experience daily: a classroom where a desk and chair as a book set  for every student and teacher is far from guaranteed. And a class size of just 20-25 students? That’s a luxury many children around the world don’t have.

    

The lesson hit even closer to home when the students stepped into a simulated classroom measuring just 4×4 meters. Suddenly, there was pushing, squeezing, and no personal space. “How do you even take a test like this?” they wondered. In many parts of the world, this is the reality—if children even get to attend school at all. Classrooms crammed with 60-70 students are not unusual. If you’re lucky, you might find space on a windowsill—but not everyone is that fortunate.

    

This was the situation at Xavier Community School in Zambia just ten years ago—80 (very) young children crammed into a 4×4 meter space, without desks or chairs. Today, thanks to continued investment, every student (now over 250!) and every teacher has their own desk, chair and book set—something they deeply appreciate.

Our goal was to think critically about global citizenship, children’s rights, and the right to quality education for all—beyond just stating “everyone has the right to education” or “everyone has the right to food.” We aimed to connect awareness to knowledge, knowledge to action, and action to real impact.
After zooming out to the global picture, we zoomed in: What can you do? What do you want to do? What will you do?

Abstract concepts? Not anymore. By linking these themes to real faces and real impact at Xavier Community School in Livingstone, Zambia, the students saw the reality up close—literally and figuratively.
Through debates, thought-provoking questions, and powerful visuals, they sharpened their perspectives. Hesitant at first, the discussions quickly became lively, as students challenged their own assumptions and linked their arguments to real data and research.

  • Do you know how poverty and wealth are distributed globally?
  • How much does our country contribute to development cooperation?
  • What is ‘fair,’ and why?
  • Is development aid a ‘return on investment’? What do wealthier countries gain in return, and how can we measure it?
  • Which forms of aid have the greatest impact?

 

It wasn’t just about hard facts and figures—philosophical perspectives also helped shape the students’ thinking. Four core values guided our conversations on global citizenship: freedom, equality, democracy, and tolerance.

Now it’s your turn to participate: What percentage of girls in low-income countries complete primary school? Take a guess.
Dendron college students estimated between 1% and 25%. In reality, the figure is much higher: 64% successfully complete primary school.
This pattern repeated itself throughout the session—students consistently had a far more negative perception of children’s rights than the reality.
That said, transition rates to secondary, vocational, and higher education remain much lower, meaning there’s still a long way to go.

Yes, there’s a lot left to be improved in the world regarding civil rights, children rights and equality, but there has also been enormous progress. One of the most powerful takeaways? There’s room for optimism! If the number of girls completing primary school has more than doubled in 30 years, imagine what the next 10 to 15 years could bring. And investing in quality, accessible education? That really does make a difference!

The students at Xavier Community School, their families, and their communities will tell you the same—with full conviction.

 

#EducationForAll #GlobalCitizenship #ChildrensRights#ImpactThroughEducation #Xaviercommunityschool #Lindablindfarmschool #Mondiaalplatformvenray #Dendroncollege #masterclass #Mondiaalplatformhorstaandemaas #wereldburgerschap #kinderrechten #childrensrights #millenieumdoelen #milleniumdevelopmentgoals #civilrights #mensenrechten

    

 

 

 

Geen reacties

Sorry, het is niet meer mogelijk te reageren op dit bericht

Doneren Sponsorloop Vierdaagse 2024 door Thuy

Sponsor Thuy Nguyen

TEDx Venlo | Building Schools in Zambia

During his TED-talk, Xavier speaks of his efforts, and hopes to inspire the audience to start their own initiatives.

TED-talk Xavier Friesen

Mijn Sponsors

Wilde Ganzen

Elke gedoneerde euro ten behoeve van een samenwerkingsproject tussen Bouwstenen voor Zambia en Wilde Ganzen is € 1,50 waard! Bijvoorbeeld de bouw van de primary school, de aanschaf van leerboeken en, héél belangrijk in bestrijding Covid 19, het handwash bassin voor genoeg en schoon (drink)water. Lees meer over onze samenwerking:

Bouwstenen voor Zambia & Wilde Ganzen

Volg mij!

Events

©2013

Login